Оплачене слово: хто володіє українськими ЗМІ


Аналітик Internews Ukraine та UkraineWorld Віталій Рибак проаналізував ситуацію з приналежністю медіа в Україні.

Олігархи володіють ефіром в Україні. Більше 75% українців регулярно переглядають телеканали, що належать українським олігархам Віктору Пінчуку, Ігорю Коломойському, Дмитрові Фірташу та Рінату Ахметову. Але це навряд чи новина, оскільки телебачення служить основним джерелом інформації для 58% українців.

Хоча ці олігархи є найбільшими власниками медіа, вони не єдині. Тривожною тенденцією є те, що більшість новостворених ЗМІ також пов’язані з політиками. Espreso.tv був пов’язаний з колишнім прем’єр-міністром Арсенієм Яценюком та міністром внутрішніх справ Арсеном Аваковим, 112 Україна пов’язаний з Опозиційним блоком, а телеканал NewsOne пов’язаний з депутатом Вадимом Рабіновичем (також олігархом) та його бізнес-партнером депутатом Євгеном Мураєвим.

Але картина не зовсім безнадійна. Хоча олігархи можуть домінувати на телебаченні, число глядачів знижується, а також і довіра до телевізійних новин. Олігархи не домінують у власності над провідними газетами чи новинами в Інтернеті, а довіра до онлайнових новин зростає. Фактично, лише два з п’яти провідних веб-сайтів новин належать олігархам; така ж цифра актуальна і для друкованих видань. За межами телебачення існує реальна конкуренція, і все більше людей отримують новини в Інтернеті. Одне опитування зазначило показник у 30%, а незалежні ЗМІ України – відчайдушні, надійні та розповідають реальні історії. Такі ЗМІ, як “Українська правда”, “Громадське”, “Громадське радіо”, “Новое время”, “Країна” та “Тиждень”, а також медіа-проекти, такі як “Детектори медіа” та “Стоп-фейк”, справді незалежні, і варто  сподіватися, що їх число тільки збільшиться.

Читати далі (англійською)